Zakwas z buraków

W czasach gdy bardziej niż kiedykolwiek zwracamy uwagę na swoje zdrowie i odporność, staramy się powracać do zapomnianych „babcinych” metod dbania o swój organizm. A wszystko wskazuje na to, że – nasze babcie się nie myliły. Naturalne produkty cieszą się coraz większym uznaniem, ponieważ wykazują wymierny wpływ na nasze zdrowie, co po kilkutygodniowej terapii można zauważyć po wynikach badań krwi czy dostrzec w lepszym samopoczuciu. Na przykład zapomniany przez wielu zakwas buraczany który może służyć zarówno do picia bezpośrednio, jak i przygotowywania rozmaitych potraw. Powinien on stać się codziennym gościem w naszych jadłospisach.

 Zapraszam do poradnika, w którym poznasz najważniejsze zalety  płynące ze stosowania soku z kiszonych buraków oraz krótki instruktaż jak i kiedy go stosować.

Zakwas buraczany – wartości odżywcze

Patrząc na wartości odżywcze surowych buraków łatwo dostrzec że są one doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych.

W 100 g surowych buraków poza 43 kcal, na które składa się

  • 1.61 g białka,
  • jedynie 0.17g tłuszczu,
  • 9.56 g węglowodanów
  • oraz aż 2.8g błonnika

znajduje się też szereg witamin i związków mineralnych:

Witaminy

  • C – 4.9 mg
  • – 33 IU
  • E – 0.04 mg
  • K – 0.2µg
  • Tiamina – 0.031 mg
  • Ryboflawina – 0.040 mg
  • Niacyna – 0.33 mg
  • Witamina B6 – 0.067 mg
  • Kwas foliowy –  10µg

Minerały

  • Wapń – 16 mg
  • Żelazo – 0.80 mg
  • Potas – 325 mg
  • Sód – 78 mg
  • Magnez – 23 mg
  • Fosfor – 40mg
  • Cynk – 0.35 mg
Żelazo

Jony żelaza są odpowiedzialne za reakcje, które dotyczą transportu tlenu oraz udziału w reakcjach oksydacyjno-redukcyjnych. Do najważniejszych możemy zaliczyć udział w erytropoezie, powstawaniu leukocytów, reakcjach immunologicznych które mają  wpływ na  odporność humoralną i komórkową. Ponieważ żelazo jest prekursorem serotoniny -hormonu szczęścia, odpowiada za regulację nastroju. Istotną rolę żelaza należy zaznaczyć w profilaktyce wielu chorób tj. niedokrwistości na tle niedoboru żelaza, koncentracji oraz zaburzeniach osobowości.

Cynk

Nazwany pierwiastkiem XXI wieku, ponieważ jest obecny w strukturze około 200 enzymów oraz jest kofaktorem dla ponad 80 enzymów. Pierwiastek cynku wpływa na prawidłowe funkcjonowanie zmysłu smaku i wspomaga pracę trzustki stymulując prawidłowe wydzielanie insuliny. Zapobiega nadciśnieniu tętniczemu oraz niewydolności żylnej. Nieoceniony pierwiastek wpierający skórę, włosy, paznokcie a także układ nerwowy i hormonalny.

Magnez

Szczególne znaczenie magnezu jest powiązane z jego rolą jako kontroler 300 reakcji enzymatycznych, od których zależą nasze podstawowe procesy życiowe. Jest więc on pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowej budowy układu kostnego, wpływa na pobudliwość  tkanki mięśniowej  i nerwowej. Ma również wpływ na kurczliwość mięśni gładkich i szkieletowych.

Potas

Obecność potasu w racjnonalnej diecie, jest kluczowa do zachowania prawidłowych czynności fizjologicznych i biochemicznych organizmu. Potas reguluje pracę układu nerwowego  oraz odpowiada za napięcie mięśni. Zwiększone zapotrzebowanie na potas wykazują osoby, które poddają się dużemu wysiłkowi fizycznemu jak również zmagające się z depresją, zaburzeniami nastroju oraz w spożyciu dużych ilości kaw czy alkoholu.

Zakwas z buraka na odporność

Dlaczego spożywanie kiszonych produktów może mieć zbawienny wpływ na naszą odporność?

Wszystko za sprawą zawartych w nich bakterii z rodzaju Lactobacillus i Bifidobacterium. W naszych jelitach znajduje się swoisty mikrobiom czyli grupa bakterii, która występuje w środowisku naturalnym. U każdego  z nas wyróżnia się kilka rodzajów mikrobiomów, natomiast za najważniejszy  a zarazem najbardziej ubogi uważany jest mikrobiom jelitowy.  Przypisane mu funkcje tj.  prawidłowe trawienie pokarmów, syntetyzowanie witamin, zwalczanie patogenów, które potęgują oraz są główną przyczyną chorób. Warto pamiętać im bardziej rozbudowany i ,,bogaty’’ mikrobiom tym funkcje trawienne i obronne organizmu będą na wyższym poziomie. Zakwas jako jeden z wielu produktów kiszonych wykazuje działanie regulujące i odbudowujące florę bakteryjną jelit

Dodając do tego fakt bogatego spektrum substancji mineralnych, oraz to że podczas fermentacji, wiele ze związków zawartych w buraku ulega rozłożeniu na substancje o większej biodostępności, które łatwiej się wchłaniają, otrzymujemy kompletny i naturalny środek na zapobieganie rozwoju chorób.

Jak pić zakwas z buraków?

Zakwas buraczany najlepiej spożywać sam. Oczywiście może posłużyć  nam jako dodatek do dań, natomiast poddany obróbce termicznej stanowczo traci na wartości odżywczej. Warto zapamiętać ,że w postaci surowej i nieprzetworzonej będzie wykazywał najlepsze zdolności prozdrowotne dla naszego organizmu.

Picie zakwasu warto zacząć od niewielkich ilości, tj. pół szklanki dziennie najlepiej na czczo. W przypadku najmłodszych użytkowników – ilość zmniejszamy o połowę. W miarę upływu czasu warto zwiększać dozę w zależności od zapotrzebowania. Działanie probiotyków zawartych w soku z kiszonych buraków będzie dało się zauważyć już po kilku dniach.

Do czego użyć zakwas z buraka?

Zakwas buraczany jest doskonały do przygotowania barszczu czerwonego – zamiast używać samego octu, warto zakwasić zupę właśnie nim. Nie zapominajmy jednak o occie ,którego niewielki dodatek w postaci nawet jednej łyżki pomoże zachować rubinowy kolor. Z zakwasu można również przygotować świetną zupę botwinkową lub chłodnik litewski. Wskazówki do zrobienia najlepszego barszczu znajdziesz na blogu pod adresem: http://orlamicha.pl/index.php/2020/12/22/barszcz-czerwony-pyszny-rubinowy-i-aromatyczny/

Gdzie kupić zakwas z buraków?

W sklepie internetowym pod adresem http://orlamicha.pl/index.php/produkt/zakwas-z-buraka/ znajdziesz niepasteryzowany, niefiltrowany świeży sok z kiszonych buraków. Powstaje on z wyselekcjonowanych warzyw oraz wypróbowanej i specjalnie skomponowanej mieszance przypraw, dzięki czemu zyskuje niepowtarzalny smak. Zapraszam! 🙂

Be the first to reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.